به گزارش خبرگزاري صدا و سيما در حال حاضر 32000 كسب و كار اينترنتي مشغول فعاليت هستند. اين عدد بدون در نظر گرفتن 18000 كسب و كار اينترنتي ديگري كه در مرحله تاييد هويت قرار دارند، اعلام شده است. اين آمارها نشان مي دهد كه در حال حاضر كسب و كارهاي اينترنتي تبديل به يكي از بزرگترين بسترهاي پول سازي و كسب درآمد شده اند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده مي شود. يكي از اصلي ترين مولفه هاي يك كسب و كار اينترنتي موفق داشتن يك سايت فروشگاهي معتبر است. اما از ميان تمامي سايت هاي فروشگاهي موجود در فضاي وب، كداميك تبديل به يك سايت فروشگاهي معتبر با حاشيه سود بالا شده اند؟ قطع به يقين سايت هاي فروشگاهي معتبر داراي ويژگي هايي هستند كه آن ها را از ديگر سايت هاي فروشگاهي متمايز مي كند. در ادامه به شرح ويژگي هاي يك سايت فروشگاهي حرفه اي خواهيم پرداخت تا نمونه يك سايت فروشگاهي معتبر را براي شما تصوير كنيم.
طراحي سايت فروشگاهي
مهمترين اقدام براي داشتن يك سايت فروشگاهي معتبر آن است كه از همان ابتدا سايت را به گونه اي طراحي كنيم كه همواره امكان گسترش و توسعه آن را داشته باشيم و همچنين بتوانيم مشكلات فني به وجود آمده در وبسايت را به سرعت رفع نموده و آن را پشتيباني نماييم. بدين منظور ميبايست از افراد متخصص در زمينه طراحي سايت فروشگاهي كمك بگيريم و سعي كنيم بهترين انتخاب را داشته باشيم. طراحي سايت شامل بخشهاي متعدديست كه در ادامه به شرح هر كدام خواهيم پرداخت.
طراحي ظاهري
يكي از مواردي كه كاربران را به وبسايت شما جذب ميكند، ظاهر وبسايت شماست؛ چرا كه كاربران در بدو ورود به سايت، ظاهر آن را ميبينند و چنانچه ظاهر وبسايت نظر ايشان را جلب كند، احتمال آن كه به ديگر بخش هاي سايت شما سر بزنند و در نهايت تبديل به يكي از مشتريان وفادار شما شوند بيشتر است.
طراحي يك لوگوي خاص و منحصر به فرد از مواردي است كه ميتواند نام وبسايت شما را براي هميشه در ذهن مشتريان حك كند و به سايت فروشگاهي شما اعتبار بخشد. تجربه نشان داده افراد به سايت هايي كه نشان خاص خود را دارند بيشتر اعتماد ميكنند؛ چرا كه سايتهاي نامعتبري كه قصد كلاهبرداري دارند هرگز براي طراحي لوگو هزينه نميكنند.
طراحي تكنيكال
سرعت بالا
تقريبا بدتربن تجربيات افراد در خريد اينترنتي مربوط به مواقعيست كه سرعت سايت در خريد آن ها خلل ايجاد كرده است. براي مثال موجب نا تمام ماندن مراحل تكميل خريد شده و يا باعث شده افراد در همان مراحل اوليه از خريد كردن در آن سايت منصرف شوند. بنابراين اگر مشتريان از اين جهت در وبسايت شما تجربه خوشايندي كسب كنند، احتمال آن كه باز هم به سايت فروشگاهي شما سر بزنند بالا ميرود. همچنين سرعت مطلوب در يك سايت فروشگاهي به آن سايت اعتبار ميبخشد؛ چراكه در حال حاضر تقريبا همه افراد ميدانند كه پشتيباني فني در فضاي وب امري تخصصي و در ادامه هزينه بر است. بنابراين سرعت بالاي يك وبسايت ميتواند نشان از داشتن پرسنل فني متخصص باشد و اين امر باعث جلب اعتماد مشتريان ميشود.
بهينه سازي تجربه كاربر
User EXperience كه به اختصار UX گفته ميشود به مفاهيمي گفته ميشود كه در اثر تجربه يك محصول يا امكاناتي، در ذهن كاربر باقي مي ماند و يا براي او قابل فهم و پيش بيني ميشود. به بيان ديگر به اقداماتي كه در طراحي محصولات انجام ميشود تا كاربران هنگام استفاده از آن ها احساس كنند كار با آن محصول آسان تر از قبل شده و تجربه خوشايندتري نسبت به قبل بدست آورند، بهينه سازي تجربه كاربر گفته ميشود. براي مثال نحوه قرارگيري دكمههاي مبايل جز موارد UX ميباشد. و يا اينكه شما ميدانيد در فضاي وب تمام كلماتي كه زير آنها خط آبي كشيده شده لينك يك صفحه ديگر است و شما با كليك كردن روي آن به صفحه ديگري هدايت خواهيد شد، نيز جز موارد UX است.
اما اهميت تجربه كاربر در طراحي تكنيكال سايت فروشگاهي زماني نمايان ميشود كه كاربران با مراجعه به سايت شما بتوانند به راحتي به كالا يا موارد هدف خود دست پيدا كنند و براي كار كردن در فضاي وبسايت شما دچار مشكل نشوند. در اين صورت اين تجربه خوشايند موجب آن ميشود كه مشتريان به سايت فروشگاهي شما وفادار شوند و يا اينكه آن را به ديگران معرفي كنند.
سئو قدرتمند
بهينه سازي موتور جست و جو كه به اختصار سئو گفته ميشود (SEO: Search Engine Optimization) امروزه يكي از بحث برانگيزترين مسائل فضاي وب است. قدرتمند كردن سئو سايت به اين معناست كه طراح و ادمين سايت فروشگاهي اقداماتي انجام دهند تا وبسايت آن ها در صفحه نخست نتايج گوگل قرار گيرد؛ يا به عبارتي رتبه سايت آن ها ارتقا پيدا كند. واقعيت آن است كه هيچ فرمول مشخصي براي داشتن يك سئو قدرتمند وجود ندارد. اما متخصصان در زمينه طراحي وبسايت و كساني كه در اين زمينه تحقيق ميكنند به نتايجي دست يافتند كه البته با استفاده از برخي ابزارها نظير اكستنشن هاي كروم از قبيل: Alexa, Google Rank Checker, SEO Analysis و... قابل اثبات است.
سئو قدرتمند بر دو نوع است، سئو فني و سئو تكنيكال. سئو فني را ميتوان با كار كردن روي بخش طراحي فني سايت و سئو تكنيكال را نيز ميتوان با كار كردن روي محتواگذاري سايت بدست آورد.
متخصصان در زمينه كدنويسي براي طراحي سايت، ميتوانند با رعايت اصول و به كارگيري برخي تكنيكها در كدنويسي، كه براي موتور جست و جوي گوگل مطلوب است، باعث شوند كه گوگل وبسايتشان را در صفحه اول نتايج جست و جو قرار دهد. براي مثال ميتوان به توانايي ايجاد URL Friendly اشاره كرد. منظور از URL همان دامنه سايت يا در واقع آدرس وبسايتي است كه در مرورگر سرچ ميكنيم و ما را به وبسايت مورد نظر ميرساند. اگر دامنه يا همان آدرس سايت فروشگاهي خوانا و كوتاه باشد، اصطلاحا "تميز"باشد، اين امر ميتواند تاثير مثبتي بر رتبه سايت ما در صفحه نتايج سرچ گوگل داشته باشد.
به كارگيري استانداردهاي HTML5 نيز يكي ديگر از نكات مهمي است كه بر سئو فني سايت بسيار تاثير گذار است. البته اين يك مبحث تخصصي بوده و برنامه نويسان و توسعه دهندگان وب بايد در اين زمينه اطلاعات كامل را بدست آوردند و بدانند چگونه و كجا از چه تگهايي براي طراحي سايت استفاده كنند تا براي سئو سايت مطلوب باشد.
در بخش محتوا نيز توليدكنندگان محتوا ميتوانند با به كار گيري تكنيك هايي از قبيل استفاده به جا و به اندازه از كلمات كليدي و همچنين توليد محتواي با كيفيت و بدون غلط در صفحات سايت فروشگاهي باعث شوندكه گوگل رتبه سايتشان را ارتقا دهد.
ساير ويژگي هاي ضروري سايت فروشگاهي
مديريت مشتريان
يكي از امكانات ضروري اي كه صاحب سايت فروشگاهي بايد به بهترين شكل آن را فراهم آورد، مديريت مشتريان است. مشتريان بايد بدانند كه تمامي فعاليت هاي آنان در وبسايت از قبيل: ثبت سفارش، واريز، رزرو و... در پنل آنها ذخيره ميشود و توسط ادمينها يا همان مديران سايت ديده شده و مورد پيگيري قرار ميگيرد. سايت فروشگاهي ميتواند با ايجاد اين قابليت كه تمامي فعاليت هاي انجام شده توسط مشتري با ارسال ايميل يا SMS به او اطلاع رساني شود، يك سامانه مديريت مشتريان راه اندازي كند و تمامي درخواستهاي مشتري و مراحل انجام پروسه خريد را مديريت كرده و با ارسال يك كد به مشتري سفارش يا خريد او را قابل پيگيري نمايد.
مديريت كالاها
سيستم فروش آنلاين بايد بگونهاي طراحي شود كه اطلاعات موجودي، وضعيت فروش و ويژگي هر كالا همواره مشخص باشد. به بيان ديگر زماني كه يك مشتري از هر طريقي (اپليكيشن فروشگاهي، وبسايت، ربات فروشگاه تلگرام و...) از يك كسب و كار اينترنتي خريد ميكند، اين خريد بايد به صورت خودكار در سيستم فروشگاه آنلاين ثبت شود و تغييرات لازم در اطلاعات مربوط به آن كالا لحاظ گردد. در اين صورت وضعيت كالاهاي باقي مانده، كالاهاي فروش رفته و كالاهاي رزرو شده همواره براي مديران سايت مشخص بوده و ميتوانند تمهيدات لازم را بيانديشند. و همچنين با بروزرساني اين اطلاعات در سايت فروشگاهي، مشتريان فقط تواناي خريد كالاهاي موجود و رزرو كالاهايي كه قابليت رزرو برايشان تعبيه شده را دارند. اين ويژگي از بروز خطاهايي از قبيل: خطاي اپراتور براي بروزرساني وضعيت موجودي، خطاي فروش كالاهاي ناموجود و... جلوگيري مينمايد.
مديريت سفارشات
براي مديريت سفارشات در وبسايت بايد امكاني را فراهم كنيم كه هم ادمين ها و هم مشتري از تك تك مراحلي كه بايد از آن اطلاع داشته باشند مطلع شوند. در پنل ادمين ها بايد امكاني فراهم شود كه تمام درخواست هايي كه در سايت ثبت ميشود و بايد توسط آنها برسي شود، بر روي صفحه مديريت آنها قرار گيرد تا بتوانند آن را پيگيري كنند و خدمات لازم را به مشتري ارائه دهند. همچنين كليه مراحل سفارش از ابتدا تا پايان تحويل گيري كالا توسط مشتري، بايد به وسيله ايميل يا SMS به اطلاع مشتري رسانده شود.
سبدهاي رها شده
امكان ذخيره سبدهاي رها شده در سايت فروشگاهي هم به نفع مشتري و هم به نفع مديران فروشگاه است. براي مشتري از اين جهت كه كالاهاي مورد نياز او در وبسايت ذخيره ميشود و ميتواند در يك بازه زماني طولاني كالاهاي مورد نيازش را به تدريج به سبد خريد اضافه كند و در زمان مناسب آن ها را خريداري كند و براي مديران سايت فروشگاهي از اين جهت كه اين امر ميتواند يك فرصت براي فروش بيشتر باشد. اگر مشتريان شما روزي به وبسايت شما سر زده اند و محصولي را انتخاب كرده اند اما به هر دليل آن را نخريده اند، اين يك فرصت طلايي است براي آن كه شما به آن ها يادآوري كنيد كه روزي آن كالا را انتخاب كرده اند و حالا همچنان ميتوانند همان كالا را با همان ويژگي هايي كه قبلا انتخاب كردند خريداري نمايند. در اين صورت ممكن است شما يك فروش از دست رفته را بازگردانيد و بر سود خود بيافزاييد.
تعريف تخفيفهاي متعدد
تخفيف و شرايط ويژه براي فروش كالاها ميتواند يكي از اصلي ترين انگيزه هاي خريد مشتريان باشد. بنابراين سايت فروشگاهي بايد امكان تعريف تخفيف هاي متعدد، به گونه اي كه نظر مشتري را جلب كند داشته باشد. براي مثال قيمت قبل و بعد بايد مشخص باشد و يا اينكه محصولات تخفيف دار در بخشي تحت عنوان پيشنهادات ويژه قرار گيرند و ساير اقداماتي كه ميتواند مشتري را براي خريد يك كالاي تخفيف دار تشويق نمايد.
گزارشهاي متعدد
اگر ادمينها امكان مشاهده گزارش فعاليت كاربران را به صورت كامل داشته باشند، ميتوانند با جمع آوري و برسي اين گزارشات تصميماتي اتخاذ كنند كه موجب فروش بيشتر و در نهايت سود بيشتر فروشگاه شود. براي مثال ديدن گزارشهايي از قبيل: مواردي كه مشتريان در وبسايت سرچ كردند، سبدهاي رها شده، كالاهاي پرفروش،كالاهاي كم فروش، مانيتورينگ بازديدها و... ميتواند تا حدودي براي مديران، نقشه راه ايجاد كند يا به آن ها ايده بدهد كه تا حد امكان طبق سليقه مشتري و عموم افراد متقاضي كالاهاي فروشگاه آنها عمل كنند و از اين طريق مقدار فروش وسودشان را بالا ببرند.
انواع درگاه هاي پرداخت
يكي ديگر از ويژگي هاي مهمي كه يك فروشگاه اينترنتي معتبر بايد از آن برخوردار باشد، داشتن چند درگاه پرداخت مختلف براي مشتري ميباشد؛ چراكه در بسياري از موارد ديده شده كه پرداخت از يك درگاه بانكي مقدور نبوده و مشتري از خريد منصرف شده است. دردسترس نبودن يك درگاه پرداخت ميتواند دلايل مختلفي از قبيل: شلوغ بودن شبكه، وجود باگ در سيستم، در حال آپديت بودن سيستم و... داشته باشد. اگر شما تنها يك درگاه براي پرداخت داشته باشيد، ممكن است در هنگام بروز خطا مشتريان خود را از دست بدهيد. بنابراين وجود چند درگاه پرداخت مختلف در وبسايت شما ميتواند از اينكه شما مشتريان خود را از دست بدهيد جلوگيري نمايد. جالب است بدانيد كه برخي از فروشگاه هاي اينرنتي موفق در ايران، طي 24 ساعت حدود 1.5 ميليارد گردش مالي دارند. بدون شك جا به جايي اين مبلغ با يك درگاه پرداختي هرگز امكان پذير نبوده و وجود درگاه هاي پرداخت اينترنتي مختلف در اين وبسايت ها يكي از عوامل موفقيت آن ها در فروش اينترنتي است.
توليد وبلاگ
توليد وبلاگ و محتواي مناسب در وبسايت براي دو منظور انجام ميشود. ابتدا آن كه اگر شما با توليد وبلاگ هاي مختلف نياز مخاطبان اينترنت را رفع كنيد و به سوالات آنها پاسخ دهيد، بازديد سايت شما بالا ميرود و اين مطلوب گوگل است و رتبه شما را ارتقا خواهد داد. در وهله بعدي وجود اخبار و وبلاگ ها كمك ميكند كه مخاطبان با كليك كردن بر روي لينك هاي مختلف از سايت فروشگاهي شما، اصطلاحا در سايت "چرخش لينكي" داشته باشند و اين امر نيز يكي از موضوعاتي است كه براي گوگل مطلوب بوده و منجر به قدرتمندتر شدن سئو وبسايت شما ميشود.
در آخر بايد بگوييم كه مهم ترين بخش توليد محتوا، بخش توليد محتوا براي محصولات است. محصولات بايد به خوبي معرفي شوند و به گونه اي ارائه شوند كه مشتري مطمئن باشد با خريد اين محصول، نياز او رفع ميشود. همچنين ويژگي هاي فني و جزيي محصول بايد براي مشتري به صورت واضح و كامل شرح داده شود تا بتوان اطمينان و اعتماد هرچه بيشتر او را جلب كرد.
تلاش ها در زمينه توليد محتوا، منجر به بيشتر شدن فيلترها و همچنين قوي تر شدن سرچ هاي داخل سايت ميشود و در نهايت تمام اين موضوعات منجر به سئو قوي تر و بهبود UX وبسايت ميشود.
جست و جوهاي انجام شده
بخش جست و جو هاي انجام شده در وبسايت به مشتري نشان ميدهد كه افراد در زمينه نياز او بيشتر چه كلماتي راسرچ كرده اند و به نتيجه دلخواه دست يافته اند. اين گزينه ميتواند به مشتري كمك كند كه راحت تر به كالاي مورد نظر خود در وبسايت دسترسي پيدا كند.
كالاهاي پرفروش و كم فروش
نشان دادن كالاهاي پرفروش و كم فروش بر روي وبسايت فروشگاهي ميتواند براي مشتري سليقه ايجاد كند. به بيان ديگر اگر مشتري بين انواع كالاها سردرگم باشد و براي خريد كالاي مورد نظرش دچار ترديد باشد، وجود اين بخش ها ميتواند به او كمك كند تا راحت تر كالاي مورد نظر خود را پيدا كرده و خريداري نمايد. اين گزينه ميتواند از منصرف شدن مشتري براي خريد جلوگيري نمايد.
چت آنلاين
امكان چت آنلاين واحد پشتيباني با مشتريان ميتواند در ارتقا كيفيت خدمات رساني شما به مشتريان، بسيار موثر باشد. وجود اين امكان از هدر رفتن هزينه براي تماس تلفني هم براي مشتري و هم براي فروشگاه اينترنتي شما جلوگيري ميكند. به علاوه اين سيستم ميتواند امكان پاسخگويي بسيار سريع به مشتري را فراهم كند؛ چراكه مشتري بدون نياز به شماره گيري يا سيو كردن شماره و چت در شبكه هاي پيام رسان، با يك كليك بر روي گزينه اي تحت عنوان "پشتيباني"، در كمتر از يك ثانيه به واحد پشتيباني متصل ميشود و ميتواند سوالات خود را بپرسد و يا خدمات مورد نظر خود را دريافت كند.
امنيت
جالب است بدانيد كه 84% از مردم اگر با يك وبسايت غير معتبر سر و كار داشته باشند،هرگز اقدام به خريد نخواهند كرد، بنابراين امنيت وبسايت شما يكي از حائز اهميت ترين ويژگي هايي است كه بايد براي آن زمان و هزينه صرف كنيد. دريافت گواهي SSL يكي از راه هايي است كه شما ميتوانيد به وسيله آن امنيت سايت خود را بالا ببريد. گواهينامه SSL با ايجاد محيطي امن در وبسايت شما به كاربران اين اطمينان را ميدهد كه تمامي اطلاعات شخصي آن ها اعم از: اطلاعات كارت بانكي، اطلاعات ايميل و... به صورت محرمانه حفظ ميشود و هكرها و ديگر سرورها به هيچ عنوان امكان دسترسي به اين اطلاعات را نخواهند داشت.
براي بالا بردن ميزان امنيت وبسايت راه هاي متنوعي وجود دارد كه در بخش طراحي و توسعه بايد تمهيدات آن فراهم شود. براي مثال استفاده از ASP.net كه از تكنولوژي هاي ماكروسافت استفاده كرده و از ويندوز 95 به بعد بر روي سيستم ويندوز قابل اجرا است، يكي از رايج ترين راه هايي است كه يك شركت طراحي سايت فروشگاهي حرفه اي از آن استفاده ميكند. در پاسخ به اين سوال كه ASP.net چيست بايد گفت كه اين فايل كاملا مشابه يك فايل HTML است اما مزيت آن نسبت به HTML آن است كه امكانات و تگ هايي در اين تكنولوژي قرار داده شده كه فرصت بالا بردن امنيت فضاي وبسايت را براي برنامه نويسان و توسعه دهندگان صفحات وب فراهم كرده است. از اين رو در حال حاضر استفاده از اين تكنولوژي ميتواند در معتبر ساختن و امن كردن محيط وبسايت شما تاثير به سزايي داشته باشد.
منبع:https://www.foroshgostar.com/
برچسب:
بازدید: